facebook loading
x
Imię i nazwisko*
Adres email*
Telefon*
Pytanie*
*pola wymagane
x
Podaj numer, a oddzwonimy do Ciebie w sprawie zamówienia tego produktu.
x
Podaj e-mail, a napiszemy do Ciebie w sprawie zamówienia tego produktu.
OK
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności. Akceptuję politykę prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie.
x
Wyślij do nas zapytanie.
14 dni na zwrot
DO DARMOWEJ WYSYŁKI BRAKUJE: 400,00 PLN
Twój koszyk
Twój koszyk jest pusty
X
Zainspiruj się
Jak zaparzyć espresso?

Jak zaparzyć espresso?

Chcesz wiedzieć coś więcej o espresso, które jest klasykiem wśród kaw? Zadajesz sobie pytanie: Jak zaparzyć tę kawę, aby smakowała tak jak w renomowanej kawiarni? Sprawdźmy! Espresso jest dumą Włoch! Dlaczego? To właśnie tutaj wymyślono ten sposób parzenia kawy. W późniejszym czasie (w latach 50 XX wieku) mała, czarna kawa o wyrazistym smaku zaczęła zyskiwać rozgłos w Stanach Zjednoczonych. Właśnie wtedy Włosi zaczęli masowo migrować do Ameryki, a wraz z nimi ich sposób parzenia kawy. I tak stopniowo espresso rozpowszechniło się na całym świecie i obecnie ma wielu miłośników. Czy Włosi powołali specjalny Narodowy Instytut Włoskiego Espresso? Odpowiedź brzmi: TAK! Poniżej podajemy parametry wymagane przez ten Instytut, do zrobienia prawdziwego ESPRESSO ITALIANO. porcja zmielonej kawy równa 7 g (± 0,5) temperatura wody 88 ºC (± 2) temperatura naparu w filiżance 67 ºC (± 3) czas ekstrakcji 25 s. (± 5) lepkość naparu przy temp. 45 ºC większa niż 1,5 mPas zawartość kofeiny mniejsza niż 100 mg/filiżankę całkowita zawartość tłuszczu większa niż 2 mg/ml objętość naparu w filiżance (łącznie z pianką) 25 ml (± 2,5) Jak widać, zasad nie jest dużo, ale są bardzo surowe. Niewiele kawiarni, nawet we Włoszech trzyma się rygorystycznie tych wytycznych. Byłoby to bardzo uciążliwe. Na szczęście przy znajomości pewnych zasad i przy posiadaniu odpowiedniego ekspresu, każdy może zaparzyć espresso w domowym zaciszu i cieszyć się smakiem kawy rodem z półwyspu Apenińskiego. Jaki gatunek kawy do espresso? Zacznijmy od wyboru kawy. Ziarna do przygotowania mocnego, aromatycznego i wyrazistego espresso powinny być odpowiednio długo wypalane. Najlepsze są te pochodzące z Kolumbii, Kostaryki czy Salwadoru. Jeżeli szukasz mocnego, wyrazistego i ostrego, ale zniewalającego w smaku naparu, powinieneś sięgnąć po mieszankę Arabiki i Robusty. Jeśli chcesz korzystać z mocy espresso, ale wolisz nieco łagodniejsze smaki, nie ma problemu! W takim przypadku powinieneś sięgnąć po samą Arabikę. My osobiście polecamy w tym celu nasze kawowe mieszanki do espresso, jak np. Siedlecka Manufaktura Kawy – Kawa Krakowska Siedlecka Manufaktura Kawy – Kawa Siedlecka Jak zaparzyć dobre espresso w domu? Kawa powinna być zmielona możliwie drobno i jednorodnie. Prawidłowa konsystencja przypomina bardzo grubo zmieloną mąkę. Espresso zaparz z około 7 g świeżo zmielonej kawy. Ciśnienie wody powinno wynosić 9 bar, a jej temperatura mieścić się w zakresie 88 - 92 °C. Kolejny krok to czas parzenia – warto, aby był jak najbardziej zbliżony do ideału, czyli 25 sekund. Pożądana objętość uzyskanego naparu to 25 ml. Kawę podaj w podgrzanej, białej filiżance dedykowanej espresso (prawidłowo jej pojemność to ok. 70 ml). Udało się? Przyszedł czas na ocenę Twojej kawy. Powstała na powierzchni crema powinna mieć orzechowy kolor i około 3 mm grubości. Zapach unoszącej się kawy jest intensywny i aromatyczny? Bardzo dobrze! W zależności, od tego jakiej kawy użyłeś, mogą być w nim wyczuwalne nuty orzechowe, czekoladowe, kwiatowe czy owocowe. A teraz spróbuj swojej kawy! Powinna mieć wyrazisty smak, ale nie być przykra w spożyciu. Jeśli po tym eksperymencie jesteś zadowolony z jego wyników, gratulacje! To znaczy, że zaparzyłeś prawdziwe, dobre espresso! Espresso to klasyk, który zawsze będzie na czasie. Warto nauczyć się parzyć dobre espresso w domu, tak aby cieszyć się nim na co dzień lub zaskoczyć odwiedzających Cię gości!
Czytaj całość
Kawa zielona ziarnista – jak przygotować?

Kawa zielona ziarnista – jak przygotować?

Słyszałeś kiedyś o zielonej kawie, ale nie masz pojęcia czy to tylko moda, czy rzeczywiście warto ją kupić? Przeczytaj i przekonaj się! Zielona kawa to ziarna, których nie poddano paleniu. Dzięki temu zawierają one związki, które w czarnej kawie są obecne w znikomych ilościach. Kawowce rosną w klimacie tropikalnym, a ich owoce są pestkowcami. W swoim wnętrzu kryją ziarna bogate w alkaloid – kofeinę – o właściwościach pobudzających. Okazuje się, że zawierają w sobie również inne cenne związki, które podlegają rozpadowi w wysokiej temperaturze podczas wypalania kawy. Z tego powodu zaczęto się przyglądać kawie zielonej, niepalonej. Jakie substancje skrywa napar z niej przygotowany? Czym różni się zielona kawa od czarnej kawy? Ziarna kawowca przechodzą przez wszystkie procesy pozyskiwania kawy z wyjątkiem palenia. Dlatego też zielona kawa ma inny smak, mniej aromatyczny. Jednak posiada wiele dobroczynnych związków, których próżno szukać w czarnej kawie. Najcenniejsze z nich to tzw. polifenole. Zielona kawa zawiera również potas, magnez, olejki eteryczne i garbniki. Działanie zielonej kawy Okazuje się, że działanie zielonej kawy oparte jest głównie na związkach polifenolowych, a zwłaszcza kwasie chlorogenowym. Napar z zielonej kawy wykazuje właściwości: - neutralizujące wolne rodniki – opóźniają procesy starzenia, wpływają korzystnie na wygląd skóry oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób np. nowotworowych, - wspomagające pracę układu pokarmowego - antyseptyczne i przeciwzapalne – wspomagając tym samym działanie układu odpornościowego, - obniżają poziom cholesterolu i trój glicerydów - odchudzające – istnieją badania, które sugerują, ze regularne pozywanie naparu z zielonej kawy wspomaga odchudzanie. Zawarte w surowych ziarnach substancje zmniejszają łaknienie, przyśpieszają przemianę materii, a także ograniczają wchłanianie glukozy do krwi. Parzenie zielonej kawy Zieloną kawę parzy się podobnie jak kawę paloną (czarną). Zmieloną kawę zalewa się gorącą wodą w proporcji 2 łyżeczki na 200 – 250 ml gorącej wody. Aby zachować jak najwięcej substancji cennych dla zdrowia, woda powinna mieć temperaturę 80–90°C.  Zalecana ilość spożywanego naparu to dwie filiżanki dziennie. Obecnie na rynku zielona kawa jest dostępna w wersji ziarnistej, mielonej, rozpuszczalnej, a nawet w tabletkach! Substancje, dzięki którym zielona kawa zyskała swoja popularność, nie występują w takich samych ilościach w każdej kawie. Ich zawartość różni się w zależności od warunków wzrostu danego kawowca. Z tego względu warto szukać zielonej kawy o jak najwyższej ilości kwasu chlorogenowego.  Polecana jest np. zielona Robusta. Kawa rozpuszczalna jest w tym przypadku najgorszym wyborem, ponieważ w sowim składzie będzie zawsze mieć dodatek kawy palonej. Zielona kawa w tabletkach Na rynku można spotkać suplementy na bazie zielonej kawy. Zaczęto je produkować ze względu na to, że niektórzy ludzie nie polubili smaku zielonej kawy, a chcieli się cieszyć jej właściwościami. Warto się jednak zastanowić przed kupnem takich tabletek, bo często faktyczna zawartość pożądanych przez nas składników jest niewielka. Dużo lepszym pomysłem jest spożycie, nawet jednej filiżanki naparu z zielonej kawy dziennie. Zielona kawa – Czy są jakieś przeciwwskazania? Zielona kawa nie jest polecana dla ludzi cierpiących na choroby serca, nadciśnienie tętnicze lub cukrzyce. Tak jak w przypadku czarnej kawy, nie jest wskazana kobietom w okresie ciąży lub laktacji, a także osobom poniżej 16 roku życia. Osoby, które walczą z nadprogramowymi kilogramami, powinny pamiętać, że tak jak w przypadku innych produktów spożywczych, zielona kawa nie jest cudownym lekarstwem na pozbycie się problemu. Podstawą zdrowego stylu życia jest dobrze zbilansowana dieta i wysiłek fizyczny. Zielona kawa jest jednak świetnym uzupełnieniem odchudzania i może bardzo usprawnić cały proces. Zielona kawa może nie jest tak powszechnie lubiana i doceniana jak kawa palona, jednak zachęcamy do jej spróbowania. Może zakochasz się w jej właściwościach i na stałe zagości w Twoim menu?
Czytaj całość
Ile kofeiny ma kawa? Odpowiadamy na pytanie

Ile kofeiny ma kawa? Odpowiadamy na pytanie

Czy zastanawiasz się, ile kofeiny spożywasz w ciągu dnia? Nie wiesz ile kofeiny zawiera wypijana przez Ciebie filiżanka ulubionego espresso lub cappuccino? W dzisiejszym w pisie odpowiadamy na pytanie – ile kofeiny ma kawa. A oprócz tego wyszukaliśmy dla Ciebie również kilka cennych informacji. Miłego czytania! Kofeina – co to takiego? Kofeiną nazywamy alkaloid purynowy, czyli związek chemiczny zawarty w wielu roślinach, między innymi ziarnach kawowca. Kofeina została odkryta w 1819 roku przez niemieckiego chemika Friedricha Rungego. Roślinom służy jako naturalny pestycyd, który odstrasza szkodniki, bowiem wykazuje działanie paraliżujące. Dla wielu ludzi z kolei, jest nieodłącznym elementem każdego poranka. Niektórzy spożywają kawę przez wzgląd na jej magiczne właściwości – pobudzenie, poprawa koncentracji i krążenia. Inni z kolei cenią sobie smak kawy, sięgając niekiedy po przeróżne mleczne i smakowe mieszanki. Warto zatem łączyć pozytywne działanie kofeiny z niepowtarzalnym smakiem i aromatem czarnego naparu, którego nie dostarczy nam żaden inny produkt. Kofeina jest również psychoaktywnym środkiem, który stosuje się w wielu napojach gazowanych oraz energetycznych. Oprócz tego, naturalnie występuje również w herbacie, czekoladzie czy yerba mate. Wówczas nazywana jest teiną, guaraniną oraz mateiną. Jak działa kofeina Należy pamiętać, że przedawkowanie kofeiny wiąże się ze szkodliwymi skutkami ubocznymi. Przyjmuje się, że śmiertelna dawka kofeiny dla człowieka to około 192 mg na kilogram masy ciała, jednak jeszcze nikt nie był w stanie tego dokładnie przebadać. Nadużywanie kofeiny powoduje niekorzystne skutki zdrowotne, takie jak podwyższone ciśnienie, zakłócenie rytmu snu oraz stany lękowe. Spokojnie, nie należy popadać w paranoję, ponieważ nawet 4-6 filiżanek kawy dziennie nie wpłynie negatywnie na nasze zdrowie. To około 400-600 mg kofeiny, czyli około 6 mg na kilogram masy ciała. Pamiętajmy jednak, że każdy organizm może różnorako zareagować na przyjęcie kofeiny, co może wynikać z różnic genetycznych lub przewlekłych chorób. Nie bójmy się jednak kofeiny, ponieważ wbrew powszechnie negatywnej opinii, ma ona bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm. Oprócz ogólnego polepszenia naszego samopoczucia, poprzez stymulację serotoniny, dopaminy i hormonu szczęścia, obniża także ryzyko wystąpienia takich chorób jak Alzheimer czy Parkinson. Oprócz tego, nie wypłukuje magnezu, a wręcz go nam uzupełnia. Pamiętajmy jednak, że kofeina wykazuje działanie uzależniające. Każda osoba inaczej zareaguje na podaną porcję kofeiny, dlatego nie ma jasno określonej dawki, która mogłaby powodować nałóg. Do objawów uzależnienia naszego organizmu od kofeiny należą: nieustające zmęczenie, nie powiązane z wysiłkiem fizycznym, drażliwość, otępienie, częste bóle głowy, apatia. Wtedy należy bezzwłocznie odstawić kofeinę, mimo iż nasz organizm będzie się jej domagał. Ile kofeiny ma kawa? Poniżej wymieniliśmy, ile kofeiny znajdziesz w poszczególnych rodzajach kawy: Kawa parzona – najbardziej popularną formą parzenia kawy w Europie jest tak zwany brewing. To nic innego, jak zalewanie zmielonych ziaren gorącą wodą. Przygotowana w ten sposób kawa w filiżance o pojemności 250 ml będzie posiadała około 70-140 mg kofeiny. Różne proporcje kawy i wody mogą wpływać na różnice w ilości kofeiny. Espresso – przygotowanie espresso polega na przeciśnięciu niedużej ilości gorącej wody, przez drobno zmieloną kawę, pod wysokim ciśnieniem. Kawa podawana w taki sposób będzie miała dużą dawkę kofeiny, ponieważ jest to aż 1700-2250 mg na litr. Spokojnie, jednak nikt z nas nie wypije litra espresso. Kawa przyrządzona w filiżance o pojemności 25-35 ml, zawiera około 65 mg kofeiny. Cappuccino – kawy mleczne, takie jak cappuccino, latte macchiato, czy mokka są przygotowywane na bazie espresso. Dolane mleko nie powoduje zmniejszenia zawartości kofeiny w kawie. Zatem napoje mleczne będą posiadały tyle samo kofeiny co espresso. Kawa rozpuszczalna – to kawa zaparzana w sposób tradycyjny, lecz jej drobne kryształki rozpuszczają się w wodzie. Przeważnie do filiżanki stosujemy około dwóch łyżeczek kawy rozpuszczalnej. Podczas procesu wytwarzania takiej formy kawy, traci ona część kofeiny. Przygotowany z niej napój w filiżance 220 ml zawiera ok. 50-80 mg kofeiny. Kawa bezkofeinowa – mimo że nazywamy ją bezkofeinową, to jednak nie jest pozbawiona w zupełności. W średnim kubku kawy bezkofeinowej znajdziemy około 1-7 mg kofeiny. Należy pamiętać o tym, że na różnice w ilości kofeiny będzie miał wpływ sposób dekofeinizacji. Od czego zależy ilość kofeiny w kawie? Ilość kofeiny w kawie nie jest kwestią zamkniętą. Dwie filiżanki espresso mogą mieć zupełnie inny poziom kofeiny. Wpływ na to ma wiele czynników, które Wam teraz przybliżymy: 1)     Rodzaj ziaren – istnieje wiele różnych odmian kawy, a zawarta w nich ilość kofeiny będzie się różniła. Najpopularniejsza odmiana, czyli Arabika, posiada stosunkowo małą ilość kofeiny (1-1,5%) w porównaniu do Robusty (1,8-4%) 2)     Stopień wypalenia kawy – ziarna kawy jasno palonej będą miały większą zawartość kofeiny. Ciemniejsze ziarna są dłużej wypalane, przez co tracą odrobinę swoich właściwości. 3)     Forma przygotowanej kawy – zawartość kofeiny w kawie różni się od sposobu jej przygotowania. Espresso będzie posiadało zdecydowanie mniejszą dawkę niż kawa zaparzona w sposób tradycyjny. 4)     Pojemność kawy – może się to wydać oczywiste, ale jednak warto o tym wspomnieć. Na łączną zawartość kofeiny w wypitej filiżance wpływa – pojemność filiżanki J. Pijąc napój o pojemności 360 ml, spożyjemy więcej kofeiny, niż w przypadku filiżanki 30 ml.
Czytaj całość
Szybki kontakt
1x1
Agencja interaktywna [ti] Powered by 2ClickShop
Copyright © 2017 Świat Ekspresów. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Facebook